سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عقل دو گونه است : عقل طبیعی و عقل تجربی و هردو سود بخش اند . [امام علی علیه السلام]
امامزاده میر عبداله بزن آباد
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» راهکارهایی برای استفاده بیشتر از آخرین شب قدر/ شاید این آخرین شب

امشب شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است؛ دیگر زمانی باقی نمانده، باید تمام تلاش خود را به کار برد تا در پناه رحمت خداوند متعال قرار گرفت، زیرا اگر کسی در ماه مبارک رمضان بخشیده نشود بنا بر فرموده پیامبر اکرم(ص) «شقی» است.

دیگر زمانی نمانده باید امشب تا سحر بیدار بود، زیرا این دقایق نایاب اند و تا چشم بر هم بزنی سحر می‌رسد؛ مبادا بگویند که سحر رسید و تو هنوز در خوابی.

شب بیست و سوم ماه رمضان، از دو شب قبل برتر است و از احادیث متعدد اینگونه احتمال داده می‌شود که شب قدر همین شب است.

طبق روایات، آنچه که از شب نوزدهم تا شب بیست و یکم مقدر شده و تغییر یافته، در شب بیست و یکم ثبت شده و در شب بیست و سوم قطعی، نهایی و امضا می‏‌شود.

در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، غیر از اعمال مشترک شب‌های قدر، اعمال دیگری نیز وارد شده است تا فردی که این شب را به احیا می‌گذراند در کنار اعمال مشترک شب‌های قدر، آنها را نیز انجام دهد، که بدین شرح است:

  1. قرائت سوره عنکبوت، روم و دخان
    خواندن هزار مرتبه سوره قدر
    زیارت امام حسین علیه السلام
    دعا براى امام زمان علیه السلام (دعای فرج و سلامتی)
    تأکید بر صد رکعت نماز و دیگر اعمال و ادعیه که در کتاب مفاتیح الجنان آمده است.(1)

*شاید این آخرین شب قدر عمرمان باشد !
رمضان امسال نیز آمد و دارد می گذرد و اکنون با فرا رسیدن آخرین شب‌های قدر آهنگ تمام شدن آن شنیده می‌شود. امسال نیز گذشت و معلوم نیست تا سال آینده کدام یک از ما فرصت دوباره‌ای برای خواندن خدا در این ماه را داشته باشد.

هیچ یک از ما نمی‌داند چرخ روزگار برای سال آینده چه تقدیری را برایش رقم خواهد زد. هیچ یک از ما مطمئن نیست که سال آینده را نیز مجال یابد تا روزه بگیرد، قرآن بخواند و شب‌زنده‌داری کند. پس بیایید قدر امسال را بدانیم حتی اگر تاکنون ارزش آن را ندانسته‌ایم.(2)

*برنامه ریزی برای اعمال
باید برنامه ریزی کنیم که اعمال شب قدر را چگونه به جا بیاوریم که نه خسته شویم و شور حالمان گرفته شود و نه همه اعمال بماند برای ساعت آخر که با استرس بخواهیم همه را یکباره و بدون توجه انجام بدهیم ، دعای جوشن کبیر که در این مراسم خوانده می شود ، سعی کنیم با مجلس پیش برویم ، در مضامین دعا دقت کنیم فقط همراه جمع زمزمه نکنیم ، این دعا معارف والایی را در خود دارد ، اگر دعا به نظم و قاعده خوانده شود ، حدودا 45 دقیقه تا یک ساعت زمان خواهد برد و بقیه زمان ما نباید صرف صحبت کردن ، و خوردن و آشامیدن شود ، هر چند برای خستگی در کردن مختصری استراحت و تجدید قوا لازم است .

*دعاها را با معنای آنها بخوانیم
برای شب قدر اعمالی ذکر شده که با رجوع به مفاتیح می‌توانید از آن با خبر شوید. برای خواندن دعاها کیفیت آن‌ها را مد نظر قرار دهید و به کمیت توجه نکنید. حتما به معنای دعایی که می‌خوانید توجه کنید و صرفا متن عربی دعاها را به زبان جاری نکنید. در این شب صدقه دادن را فراموش نکنید، به خصوص صدقه به نیت سلامتی حضرت صاحب الزمان (ع). میزان صدقه مهم نیست ولی انجام این عمل بسیار اهمیت دارد.

*با خدا سخن بگویید
شب قدر فرصتی برای صحبت کردن با خداست. در این شب حرف‌ دل خود را با خدا در میان بگذارید و از آرزوهای خود برایش بگویید. ابراز محبت و پشیمانی و ندامت از گناه را صمیمانه و از ته دل به زبان بیاورید و برای جبران خطاهای خود تلاش کنید. امام عزیزمان همیشه می‌فرموند حتی نخود و لوبیای خود را هم از خدا بخواهید، پس از همه چیزهایی که نیاز دارید با خدا صحبت کنید. می‌توانید لیست درخواست‌های خود را در جایی یادداشت کنید تا در شب قدر سال بعد ببینید که به چندتای آن‌ها رسیده‌اید. معمولا خدا درخواست‌های شما را در این شب بی‌پاسخ نمی‌گذارد، نوشتن این یادداشت برای شکرگزاری کمکتان خواهد کرد.

*بهترین درخواست ها در بهترین حالت
در شب های قدر ، اوج مراسم و آداب این شبها، لحظه قرآن به سر گرفتن است در این لحظات به حرمت قرآنی که بر سر داریم دعای ما اجابت می شود.

دعا برای عاقبت به خیری : در دعای جوشن از خداوند متعال صد بار خواستیم ما را از آتش دوزخ برهاند ، در زیر سایه قرآن هم برای خود و هم امواتمان بخواهیم که از آتش دوزخ رهایی یابیم .

دعا برای امنیت : امنیت نعمتی است که اگر نباشد دنیا جهنمی بیش نیست، در سایه امنیت است که دیگر خواسته ها و رویاها رنگ می گیرند ، نمونه جامعه های ای که برای مسلمانان و شیعیان امن نیست سوریه، افغانستان، پاکستان، یمن، بحرین، عربستان و عراق است که شاهد جنایات برخی ارتش های ظالم عربی، داعش یا تکفیری ها در سرزمینشان هستیم ، دعا کنیم که خداوند ، امنیت را به آنان باز گرداند و کشور ما را هم از هر خطری محفوظ بدارد .(3)

* دعا کنید
یکی از کارهای مهم در شب‌های قدر، دعا کردن است. بسیار دعا کنید. مخصوصا برای پدر و مادرتان. چه در قید حیات باشند و چه نباشند، آن‌ها را دعا کنید. در کلام بزرگان ما در آداب دعا کردن آمده است که قبل از دعا حتما «بسم‌الله» بگویید، سپس ستایش و سپاس خداوند متعال، یا اینکه 2 رکعت نماز بخوانید و بعد از آن دعا را شروع کنید. نه دعایتان را دست‌کم بگیرید و نه گناهانتان را. قبل از خودتان برای دیگران دعا کنید. در دعا کردن به خداوند حسن ظن داشته باشید؛ یعنی خوش گمان باشید که دعایتان حتما مستجاب خواهد شد.

* کودکانتان را هم بیدار نگه دارید
خواب کودکتان را در این چند روز و چند شب طوری تنظیم کنید که بتواند شب را بیدار بماند. به او هم غذای سبک بدهید و در مورد این شب و برکاتش و دعا کردن و آثار دعا به زبان کودکانه برایش توضیح دهید.

با این کار به او یاد می‌دهید که چگونه دعا کند. شاید برای شما تکراری باشد، اما فرزندان‌تان باید بشنوند و ببینند و یاد بگیرند تا این مناسبت‌های دینی جزئی از فرهنگ و سبک زندگی آن‌ها شود.

حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) نیز در شب قدر نه‌تن‌ها خود بیدار بود بلکه فرزندان خویش را نیز تشویق می‌کرد تا در چنین شبی بیدار بمانند. البته توجه داشته باشید که هدف از بیدار نگه داشتن کودکان، وادار کردن آن‌ها به انجام اعمالی که خاص بزرگ‌تر‌ها باشد، نیست.

همین که بیدار باشند، در مراسم مرتبط شرکت کنند و دست‌های کوچکشان را به نشانه دعا بالا بگیرند، کافی است. ضمنا حواستان باشد که آب، خوراکی و اسباب بازی برای سرگرم کردن کودک با خود به همراه داشته باشید.

پیشنهاد ما این است که اگر کودکتان این شب‌ها را بیدار ماند حتما هدیه‌ای کوچک برای او تهیه کنید و او را تشویق کرده و شب‌های قدر را برایش خاطره انگیز و تا همیشه در ذهنش ماندگار کنید.

 از خدا چه بخواهیم؟
بیش و پیش از هر دعایی از خداوند طلب عافیت و عاقبت به‌خیری کنید و یادتان باشد «چون که صد آید نود هم پیش ماست.» اگر نمی‌دانید چه چیزی را و چگونه از خدا بخواهید، ببینید که ائمه (س) چگونه دعا می‌کردند و چه چیزهایی را از خدا می‌خواستند.

دعاهایی که از ائمه (س) بر جای مانده همگی سراسر آموزش چگونه دعا کردن و چه چیزی خواستن است. اگر بازهم به نتیجه نرسیدید تن‌ها با خدا صحبت کنید؛ خیلی خودمانی و ساده. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: «اگر کسی معانی این دعا‌ها را نمی‌داند، با زبان خودتان دعا کنید؛ خودتان با خدا حرف بزنید. بین ما و خدا حجابی وجود ندارد. خدای متعال به ما نزدیک است؛ حرف ما را می‌شنود. بخواهیم با خدا حرف بزنیم؛ خواسته‌های خودمان را از خدای متعال بخواهیم. این انس با خدای متعال و ذکر خدای متعال و استغفار و دعا خیلی تأثیرات معجزآسایی روی دل انسان دارد؛ دل‌های مرده را زنده می‌کند.»

فراموش نکنید که برای مظلومین و مستضعفین جهان دعا کنید. این روز‌ها که جای جای دنیا محل نزاع و جنگ است و زنان و کودکان بی‌گناه قربانی می‌شوند، شک نکنید که کمترین وظیفه ما دعا برای نجات این آدم‌ها و در صدر این دعاها، دعا برای فرج امام زمان (عج) است.

*دل‌های غمگین را دعا کنید
«نگاه کنید به حاجات خودتان، حاجات مسلمانان، حاجات کشورتان، حاجات برادران مؤمنتان؛ به مریض‌ها، به مریض‌دارها، به جانبازان، به غمدیده‌ها، به دل‌های غمگین، به چشم‌های نگران، به نیازهای فراوان انسان‌هایی که حول و حوش شما، زیر سقف شما و در کشور شما هستند، در دنیای اسلام هستند، روی کره خاک هستند. همه این حاجات را در این شب‌های قدر، یکی یکی از خدای متعال بخواهید.» این‌ها توصیه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است درباره اینکه چه کسانی را دعا کنیم.

 *همه را ببخشید
ما از خداوند می‌خواهیم که از گناهان، اشتباهات و خطاهای ما بگذرد و آثار سوء آن‌ها را از زندگی‌مان پاک کند، اما نمی‌توانیم ساده‌ترین اشتباهات دیگران را ببخشیم. این شب‌ها فرصت مناسبی است دیگرانی را که به زعم خودمان حقی از ما زایل کرده‌اند یا ستمی در حق‌مان روا داشته‌اند ببخشیم. همه را از ته دل ببخشید و مطمئن باشید برکات آن قبل از طرف مقابل در زندگی خودتان جاری خواهد شد و در درجه اول سلامت روان خود شما را تضمین می‌کند.(4)


پی نوشت:
1)https://www.mehrnews.com/news/2854652
2)https://article.tebyan.net/281606
3)http://af.shafaqna.com/FA/56985
4)https://www.fardanews.com/fa/news/684627/11



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » ابراهیم شفیعی ( پنج شنبه 97/3/17 :: ساعت 6:47 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

راهکارهایی برای استفاده بیشتر از آخرین شب قدر/ شاید این آخرین شب
اعمال شب های قدر
تصاویر مراسم احیای مهدوی در محل امامزاده میر عبداله بزن آباد
چرا امام محمد تقی(ع) را جواد الائمه میگویند؟
ذکر خدا
نو امیدی از رحمت خداوند
مهریه معنادار همسر شهید حججی چه بود؟
یادبود شهید حججی در شهرستان قائنات /گزارش تصویری
نابودی رژیم صهیونیستی زیر 25 سال
پوستر ویژه آزادی فلسطین با تصاویر رهبران سیاسی جهان اسلام
بیانیه روز قدس پایگاه امام حسن (ع) بزن آباد
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 12
>> بازدید دیروز: 9
>> مجموع بازدیدها: 166726
» درباره من

امامزاده میر عبداله بزن آباد

» پیوندهای روزانه

حلقه شجره طیبه شهید کاوه بزناباد [9]
امامزاده میر عبداله بزن اباد [9]
باشگاه خبرنگاران جوان [1]
ساعت مچی مردانه
[آرشیو(4)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
امامزاده[4] . قران، خانواده ، اسلام ، زندگی ، معیار زندگی .
» آرشیو مطالب
مهر 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
تیر 95
بهمن 95
اسفند 95
اردیبهشت 96
فروردین 96
خرداد 96
تیر 96

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
EMOZIONANTE
سیب سرخ
در انتظار آفتاب
فرهنگی هنری و عامیانه
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
###@وطنم جزین@###
دلتنگ...
همنشین
جاوید باد ایران
قاصدک
مهاجر
لبهای زخمی
upturn یعنی تغییر مطلوب
دلبری
ترکشهای روح (تا دولت هشتم همراه با دکترسعید جلیلی)
جاده های مه آلود
جوان ایرانی
قیدار شهر جد پیامبراسلام
سر فراز باشی میهن من
سجاده ای پر از یاس
دیوانه حسین ودلباخته حسین
وبلاگ شخصی مهندس محی الدین اله دادی
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
کلبه بصیرت
بلوچستان
داروخانه دکتر سلیمی
لباس شخصی
اسپایکا
تصویر نور
امل کوچولو
علی داودی
حرف هایی از زبان منطق و احساس
حرف خودمونی
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
وبلاگ شخصی حامد ذوالفقاری
در انتظار ظهور
ندای دریا
رهائی شهرضائی (گلچین مناسبتی)
چشمـــه هــای رحمــت
عشق الهی
شیرمرغ تا جوراب دایناسور اینجاست
یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ
دلدارا
جوک بی ادبی
امامزاده میر عبداله بزناباد
ستارگان دوکوهه
برترین لحظه ها
وبلاگ بایدهلو باشد
ساعت یک و نیم آن روز
گوهر کمال
دریــــــــای نـــور
شادیهای کوچک یک خانم خونه دار
عشق مشعلدار
آیا عشق به همین معنی است؟
کارشناس مدیریت بازرگانی: مهران حداد
پیامنمای جامع
بادصبا
ای روشنای خانه امید، ای شهید...
طریق یار
سایت روستای چشام
کارشناس مدیریت دولتی
زینت زن=حفظ حجاب((Hejab pix))+عکس+پوستر
ابـــــــــــرار
محمدمبین احسانی نیا
ستاره سهیل
*bad boy*
(خوش گلیب سوز)
پارسی نامه
یاد دوستان به خیر....
زیر باران (ابیات و اشعار برگزیده)
مرام و معرفت
تربیتی
سربازی در مسیر
حرم الشهدا
دل شکسته
برو تا راحت شی
دنیای پیچیده ی امروز
دل نوشته
هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها جوی آباد محله بختیاری ها
منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش
سعادت نامه
کلبه تنهایی
خلوتگه راز
S&N 0511
الهگان
زندگی شیرین
عشق
عمومی
ترخون
عشق پنهان
مصطفی
زیبا ترین وبلاگ
علمدار بصیر
خادمین حضرت فاطمه سلام الله علیها ،جیرفت
دلنوشته های من
بهشت بهشتیان
در آغوش خدا
اواز قطره
محمد قدرتی
اســــرارِ وجـــود
گل یا پوچ2؟
خادمة القرآن
sajadb.tk
یـ|ـہ |دُنیـ|ـآ دِلَـ|ـم| گـِرفـ|ـتـِہツ
و....الهــــــه
وبلاگ شخصی محمد
عمارمیاندواب
مهاجر
جیغ بنفش در ساعت 25
... و همچنین گزیده ای از اشعار پسانیمایی
آن دنیا 13
گذری به نام امام نقی علیه السلام
همه هستیم
دکتر حسن روحانی
اشعار
ره توشه
گلابــی نباشـــــــــــــیم!
I AM WHAT I AM
بسیج دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران
مجموعه اشعار الیکا یحیایی
اینجا گرانیگاه است
PARINAZ
صدفی از جنس پارچه
شاخابه عشق
ولایت
مکاشفه مسیح
غزلیات محسن نصیری(هامون)
*دنـیــــای مـــــــن :) *
آتیه سازان اهواز
نور غدیر
دشت ناز
حرف دل
عشق یعنی ...
سَعبا میغلا
رویابین
معماری
سلطان قلب ها CR7
اینجا همه چی در همه
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
قتلیش
دوستی
انتظاری غریب
ریحانه
نوری چایی_بیجار
دوستانه
xXx عکسدونی xXx
نمی دونم بخدا موندم
هیئت
سلام سلام
٠•●نا کجـا آبــــاد دل مــن●•٠
ساحل نجات
من و تنهایی و وبلاگ
دل نوشته های یک دیلامی
کردکوی
allah is my lord
کلبه ی عشق
شبکة المشکاة الإسلامیة
دل شکسته
جنبش مرگ بر آمریکا
من و تو...ما
عمو همه چی دان
فرهنگی
خــــــــــــــــاطــــــــــــره هـــا
EsOeS-MuSiC
داش هادی
جوک ، اس ام اس ، عکس باحال
بهار عشق
*(حرفهای نگفته)*
دو دو(دایی) اری
کیمیای ناب
ღای دریغاღ
چادر خاکی
هــیــچـــــســتـــــــــــــــــــــانـ
ماه مهربان من
ادبیات
عدالت جویان نسل بیدار
آیه های نور
قدیسان مرگ
یاور 313
ܓ✿ خیلی دخترونه
کارمزد بزرگ سوادکوه
ghamzade
نفس نفس تا عشق
علم نانو در زندگی
بی خیال همه چی
بلاغ مبین
تمنای یاد دوست
Love..:R:..
سکوت باران
erika
•.♥.• تــــبــلــیـــغــات رایـــگــان •.♥.•
یارمهربان
فریضه برتر
از هر دری سخنی
RANGARANG
کوثر ولایت
مقاله های تربیتی
مهندسی پیوند ارتباط داده ها ICT - DCL
Cyberom UTM
Taravoshate zehn
ـــاستـــ♥8♥ــــادـــــ
اشـــــــک
بهاره تنها
دانشجویی حس خوب زندگی
بفک بستنی
آموزش تست زدن کنکور
عشق نامه
فقط خدا
mahemalakut
سیدطاها مخبر
I love you
آبشار
اهسته اهسته
مناجات با عشق
حسام الدین شفیعیان
دانشجوی میکروبیولوژی
زمان-زندگی؟
امام حسین (ع) شهید
طراح لباس
ثانیه ها...
صداقت
خدایادیدمت...استوپ!!!

Life Is Now
تَرَنّم عفاف
ایشلیبدیش
red roz
یکی یه دونه ی باباش
PARSTINMARIA
نمیدونم
جالب انگیزناک
معرکه همون قلقلک
از دل برود هر انکه . . . .
*دختر احساس فرانک*
سیاه و سفید
مطالب جالب
قلب شکسته
new start
دریادلان ولایت
هدیه با شکوه خدا...
مطالب پایه ی ششم دبستان
ME&YOU
... و همچنین گزیده ای از اشعار پسانیمایی
زمزم ولایت
امامزاده میر عبداله
متفاوت
بسوی ظهور
دریادلان بی ادعا
به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
من وتو
صد سال حسرت
hediyevahidian
الغاشیه
خوشنویسی ایرانی
یا فاطمه الزهرا (س)
تنهای تنها
دوست خوب
سلامت ما
صدف
اس ام اس پ ن پ
عکس و جک و اس ام اس
جهاد ولایت
CHARMING OF ME
هنوزم عاشقتم
جوانان بیجار
پرستو
عاشقانه
salaam
ستاره سوخته
نقاشی ایرانی نگارگری
هزار حرف نگفته
نــورها
پیرمرد تنها
سیاست روز
ازروی ناچاری
نیلوفرانه
دیوونه بازی
ضد پسر...
شهید
من یک احمدی نژادی هستم
فروشگاه
ترک دانلود
خانم دکتر !!!
BE MINE
تا بهشت راهی نیست 2
جوکستان
انجمن دانشجویان معماری کهگیلویه و بویر احمد
هیچی
کوچه باغ های زندگی
ایران در پیچ و خم تاریخ
عشق بی ساحل
*...بانو...*
تدریس تضمینی دروس حسابداری هنرستان و کارودانش
نرگس موسوی
*آموزش زبان کودکان*
The Assassins
تینا
میقات با خدا
جایی برای خنده وشادی و تفریح

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان



















































































اخبار ایران و" alt="خیریه محمدالرسول الله - به روز رسانی : 3:24 ع 92/6/29 عنوان آخرین نوشته : دختر ناز" width='85' >


















» طراح قالب